25 oktober 2011

Tien redenen waarom ik dol ben op echte boter










Waarom ik dol ben op boter? Laat ik 10 redenen geven:



1. Boter is echt
Ik hou van voedsel dat geen lijst van ingrediënten nodig heeft. En boter is zo eenvoudig als het is: room. Dat is het. Geen hydrogenering nodig, geen smaak additieven, geen conserveringsmiddelen. Gewoon mijn stijl.  

2. Het is heerlijk
Als het erop aankomt moet gezond eten heerlijk smaken. En boter voldoet beslist aan die eis. Wie houdt er niet van boter? Toegegeven, ik weet zeker dat er sommige mensen zijn die dat niet doen, maar tot nu toe heb ik er nog niet een persoonlijk ontmoet. Niet alleen smaakt echte boter een miljoen keer beter dan enige "kunstboters" die er zijn, het maakt ook dat andere gerechten heerlijk smaken!
Mijn nummer één tip bij koken? Gebruik echte boter. Alles wat je maakt, smaakt beter.  

3. Het bevat vitamine A
Vergeet wortelen! Bèta-caroteen is zo van gisteren en het is hoe dan ook moeilijk voor veel mensen om bètacaroteen om te zetten in bruikbare vitamine A krijg in plaats daarvan wat super bio beschikbare vitamine A van echte boter. Het is geweldig voor je ogen, je huid en nog veel meer. Hier meer informatie over de vitamine A in boter.


4. Het bevat verzadigd vet
Ik voel me alsof ik een vies woord uitsprak. Maar verzadigd vet is niet de gezondheidsdemon zoals die afgeschilderd wordt in de media. In feite zijn de vetten in boter enkele van de meest leven gevende vetten op de planeet! De korte en middellange ketens verzadigde vetzuren in boter beschermen tegen kanker, verhogen de immuniteit, bestrijden te grote schimmelgroei en zorgen voor een constante bron van energie voor je lichaam.  

5. Het is laag in meervoudig onverzadigde vetzuren
Ik hou er niet van om groepen voedsel te demoniseren, maar meervoudig onverzadigde vetzuren (algemeen bekend als PUFA’s) zijn niet je vriend. Ik geloof niet dat een beetje levertraan of wat pindakaas nu en dan iets is om je zorgen over te maken, maar het feit dat zo veel van ons voedsel momenteel doordrenkt is met plantaardige olie heeft geleid tot een ernstig gebrek aan evenwicht in onze voeding. Als je bedenkt dat meervoudig onverzadigde oliën in verband zijn gebracht met het risico op kanker en andere gezondheidsproblemen is het zinvol om te bezuinigen op de meervoudig onverzadigde vetzuren en een meer evenwichtige verhouding van de vetzuren te consumeren.
Gebruik boter. De samenstelling van botervetzuur is afhankelijk van de bron (gras gevoed biedt uiteraard meer voordelen), maar de gewone boter bevat een geweldige balans van vetten:
65 procent verzadigd vet - 30 procent enkelvoudig onverzadigd vet - 5 procent meervoudig onverzadigd vet. 

6. Het bevat vitamine K2
Vitamine K2 is de meest gunstige vorm van vitamine K. Het wordt gemakkelijk geabsorbeerd en benut door het lichaam. Vitamine K2 werkt in synergie met de andere in vet oplosbare vitamines zoals vitamine A, vita-mine D en vitamine E om op een aantal manieren je gezondheid te verbeteren. Vitamine K2 is zelfs geassocieerd met een lager risico op kanker en hart- en vaatziekten! Lees hier meer over de vitamine K2 in boter.  

7. Het bevat boterzuur
Boterzuur (ook bekend als butyraat) is een gunstig vetzuur, dat aangetoond heeft het cholesterolgehalte te verbeteren, triglyceriden te verlagen, gezond lichaamsgewicht te bevorderen en darmgezondheid te herstellen. Het kan zelfs helpen, kanker terug te draaien. Lees hier meer over deze voordelen.  

8. Je kunt het zelf maken
Ja, dat kan! En het is ongelofelijk eenvoudig. Ik maak mijn eigen boter door verse room te schudden in een pot (vermoeiend, ja, maar ook een goede armoefening!) en door het te mixen in mijn keukenmachine.  

9. Je kunt het met rauwe melk maken
Rauwe melk heeft een aantal fantastische voordelen omdat het de natuurlijke enzymen en co-factoren bevat die helpen in de absorptie en het gebruik van zijn voedingsstoffen. Hoewel rauwe boter niet in de meeste winkels kan worden gevonden, is het misschien mogelijk dat je het kunt vinden bij een lokale boer, of je kunt het zelf maken als je toegang hebt tot rauwe room.  

10. Je kunt het cultiveren
Het cultiveren van room, voordat je rauwe boter maakt, is een geweldige manier om de biologische beschikbaarheid van de voedingsstoffen in boter te verhogen. Eenvoudig door je rauwe room gedurende ongeveer 7 uur bij kamertemperatuur te laten staan, om het te laten cultiveren, en vervolgens maak je boter zoals gewoonlijk. Je kunt gecultiveerde boter ook vinden in sommige winkels en boerenmarkten.