22 december 2011

Wetenschappers geven toe: Borstkankeronderzoek doet meer kwaad dan goed






Naar aanleiding van de explosieve bevindingen van een recente studie naar de effectiviteit van borstkanker screenings, geven Britse onderzoekers nu toe dat borstkanker onderzoek meer kwaad dan goed doet. 

Al jaren wordt door de medische wereld de druk verhoogd op vrouwen van steeds jongere leeftijd om borstkankeronderzoek te laten verrichten. De American Cancer Society raadt vrouwen in de leeftijd van 40 jaar en ouder aan een mammogram elk jaar te hebben en dat ze dit moeten blijven doen zolang ze in goede gezondheid zijn.

Onderzoekers ontdekten dat deze aanbevolen screenings daadwerkelijk kunnen leiden tot onnodige operaties, als gevolg van abnormale resultaten die volkomen normaal blijken te zijn. Volgens hoofd onderzoeker James Raftery leiden de onderzoeken vaak tot de behandeling van ongevaarlijke omstandigheden, die nooit symptomen of overlijden zouden hebben veroorzaakt.
James Raftery, professor health-technology assessment aan de University of Southampton, publiceerde de resultaten van zijn onderzoek in het British Medical Journal. Hij analyseerde de gegevens van 100.000 vrouwen van 50 en ouder en kwam de conclusie dat vals alarm en onnodige operaties de voordelen van de screening met ongeveer de helft reduceerden. 

Screenen op borstkanker kan soms meer kwaad dan goed doen, zo luidde dus de conclusie van zijn onderzoek. Er komen namelijk ook goedaardige kankers aan het licht, die in geen enkel geval tot een dodelijke afloop zouden leiden. Het blijkt namelijk niet altijd even makkelijk om een onderscheid te maken tussen goedaardige en kwaadaardige gezwellen. 
Eerder wetenschappelijk onderzoek heeft vergelijkbare conclusies getrokken, dat er bewijs is dat borstkankeronderzoek zelfs kan leiden tot een meer agressieve behandeling. 

Het is belangrijk op te merken dat de studie niet de nog bijkomende effecten van blootstelling aan straling bij een mammogram heeft onderzocht.
Het onderzoek lijkt duidelijk: de wetenschap achter borstkankerscreening wijst naar het proces dat voor het grootste deel onveilig en niet effectief is. Een regelmatige screening leidt tot overdiagnosticering en overbehandeling, aldus de onderzoekers.


Reacties van lezers 

Bedankt voor het plaatsen van het artikel over borstkankeronderzoek.
Meerdere malen heb ik daar een persoonlijk artikeltje over willen schrijven, want ik ben door zelf kritisch na te denken over deze Mammografieën tot de conclusie gekomen dat ikzelf daar niet aan mee wilde doen. Ik ben op grond van de volgende gedachten en zaken die ik aan de weet gekomen ben tot die beslissing gekomen. Ik ben bijna 55 jaar, en heb dus al verschillende oproepen ontvangen die ik allemaal genegeerd heb. 

Wat ik allemaal te weten gekomen ben:
Ik heb ooit een boek gelezen van een zendelinge te weten Mw. Isobell Kuhn. Zij schreef in haar autobiografie dat zij op een dag haar borst heel erg stootte tegen een laag hangende tak. Niet veel later kreeg zij aan die zelfde borst kanker, zij legde een relatie tussen deze aan de gebeurtenis met die tak. Uiteindelijk is zij ook aan borstkanker gestorven. 

Op een dag toen ik aan het werk was in het ziekenhuis kreeg ik een gesprek met een bezoeker aldaar, en we kregen het over de relatie voeding en kanker. Deze man vertelde mij dat zijn vader arts was, en dat hij veel van zijn vader had geleerd, ook over kanker.
Hij vertelde mij, dat je ook kanker kunt krijgen van een trauma. Mensen die ooit een ernstig auto ongeluk hebben gehad, en daardoor veel trauma’s hebben opgelopen, kunnen juist op die plekken later kanker krijgen.
Toen hij dit vertelde moest ik onmiddellijk denken aan het verhaal van Isobell Kuhn, en ik vertelde hem dat. En hij bevestigde dat die relatie mogelijk was.
Ik vertelde dit eens tegen mijn schoonzus, en zei vertelde dat iemand in haar kerkelijke gemeente, een jonge man, tijdens de wintersport enorm was gevallen met skiën, en zijn been enorm gestoten had tegen een boomstronk.
En juist op die plaats kreeg hij later kanker, en overleed daaraan. 

Het maken van een mammografie vind ik bij nadere beschouwing een enorm trauma voor de borst. De borsten worden helemaal geplet tussen 2 platen. Ik zelf heb het nooit ervaren, maar de mensen die wel die ervaring hebben, klagen er over dat het zeer pijnlijk is. Daarbij worden er ook nog eens röntgenstralen door heen gejaagd. Men vertelt ons dat het maar heel weinig is, maar dat is voor ons een aanname. Ze jagen er net zoveel doorheen als dat zij nodig achten. 

Nog iets wat mij ter ore is gekomen…
Een nichtje van mij vertelde van een buurvrouwtje van haar, die was ook voor de mammografie geweest, en de uitslag bleek goed, en een paar maanden later had ze borstkanker.
Ooit las ik van een vrouw in de Elisabeth-bode hetzelfde, ook bij haar, eerst mammografie en niets aan de hand, en een paar maanden later borstkanker.

Door mijn werk kwam ik met een vrouw in aanraking die vertelde dat er bij haar borstkanker was gediagnosticeerd na een mammografie, en ze vertelden haar dat het er waarschijnlijk al een jaar of zeven had gezeten. Maar dat hadden ze al die tijd niet opgemerkt. En ze had dus al de nodige mammografieën ondergaan. 

Nog een paar voorbeelden uit mijn omgeving
Een vriendin van mij had altijd veel last van mastitis (ontsteking in de borsten), en daarom moest ze vanaf haar 30ste iedere keer mammografieën laten maken, en ja hoor, een jaar geleden is er bij haar borstkanker geconstateerd.

Een collega van mij, haar zus was op jonge leeftijd overleden aan borstkanker, dus moest ook zij op advies van haar arts iedere zoveel tijd een mammografie laten maken, en ja hoor, ook verleden jaar is borstkanker bij haar geconstateerd.

Dus mijn conclusie is, geen mammografieën, ik ga mijn borsten dit enorme trauma niet aandoen. Ik ben ervan overtuigd dat het juist borstkanker kan oproepen. Het trauma verhaal overtuigt mij daarin.

Ik sprak eens over al deze dingen met een vriendin, en zij vertelde mij dat toen ze een mammografie had laten maken en uit de behandelruimte kwam, toen waren haar woorden ”NOU ALS JE NIKS HEBT, DAN ZOU JE HIER WAT VAN KRIJGEN”. En deze woorden kwamen voort uit de pijnlijke ervaring van een mammografie. Maar ze konden wel eens profetisch zijn.
En dat is ook mijn slotsom.
Met vriendelijke groeten, 

E. Bezemer 

Bron: Boinnk.nl
Vertaald: Marion