14 januari 2012

Social media als opsporingsmiddel




GEESTEREN/ENSCHEDE -De afgekeurde stratenmaker Johan Minkjan (64) uit Geesteren moet 75.000 terugbetalen aan zijn verzekeraar Aegon. Na onderzoek op internet bleek dat hij zo actief en sportief was, dat hij volgens de rechter had kunnen werken.


Verzekeraar Aegon zegt dat één op de honderd schadeclaims moet worden nagetrokken door internetonderzoek naar verzekerden. In het geval van de afgekeurde zelfstandig stratenmaker Johan Minkjan uit Geesteren gebeurde dat door zijn naam op de zoeksite Google in te tikken. „Er was een discrepantie tussen de toestand die de medische stand over meneer aangaf en klachten van deze cliënt zelf. Daarop volgde een feitenonderzoek”, aldus Aegon-woordvoerster Claudia den Braber. Het afstruinen van internet leidde tot een recent vonnis van de Almelose rechtbank. Dat bepaalt dat Minkjan 75.000 euro letselschade aan Aegon moet terugbetalen.  

‘Wij gebruiken alle openbare bronnen die er zijn’
De oud-eigenaar van een stratenmakersbedrijf was betrokken bij een bedrijfsongeval met een kraan, eind 2003 in Almelo, en kreeg vervolgens hartproblemen. Hij werd afgekeurd, kreeg een WAZ-uitkering (arbeidsongeschiktheid voor zelfstandig ondernemers) en letselschade. Ondanks de 80 tot 100 procent afkeuring zou hij allerlei sportieve prestaties hebben geleverd, zoals het beklimmen van Alpe d’Huez en het lopen van de nachtmarathon (80 kilometer) van de Kennedymars in Haaksbergen. Volgens de uitslag eindigde hij als elfde, in 6.34.55 uur, achterhaalde Aegon door internetspeurwerk. Minkjan ontkent de meeste vermeende topprestaties. Hij zou ze hebben laten opvoeren om sponsors tevreden te stellen. Hij en zijn raadsman Tony Takkenberg gaan in beroep.
Volgens Den Braber zit geen Aegon-afdeling 24 uur per dag sociale media als Hyves en Twitter te scannen. „Wij gaan eerst uit van wat klanten ons melden en houden niet iedereen tegen het licht. Daar moet aanleiding toe zijn. Wij vonden dat die hier was. Als er een verdenking van fraude is, gebruiken we alle openbare bronnen die er zijn. Daar hoort internet nadrukkelijk bij. Relatief grote betalingen vragen nu eenmaal een zekere zorgvuldigheid.” 

Wet Dataretentie
De Europese Richtlijn Dataretentie* vormt een ernstige bedreiging voor onze privacy. Helaas weten maar weinig mensen dat deze wet bestaat, laat staan dat deze wet in werking is getreden. Internet- en Telecomproviders bewaren al geruime tijd, verplicht, uw “oproep gegevens” (wie belt u, naar wie stuurt u een email, van wie ontvangt u mail, wat is het onderwerp van die email, welke websites worden bezocht vanaf uw IP-adres, enz.).  

En ze gaan nog weer een stapje verder…
Nu wil de Europese Unie nog weer een stap verdergaan. Het onderstaande artikel legt uit wat er momenteel speelt: 

Bewaarplicht dreigt ook voor sociale media

Dit betekent dat opsporingsdiensten de vrijheid willen hebben om eens lekker te grasduinen in je Hyves, Facebook, Twitter profiel. Ook wanneer je bijvoorbeeld je Hyves-account niet eens meer hebt, moet Hyves het desondanks nog een half jaar bewaren. Dit allemaal onder het mom van “terrorisme bestrijding” en “criminaliteit bestrijden”.
Wees er van doordrongen, dat elke stap die we tegenwoordig in deze tijd zetten ‘gelogd’ wordt. Want ook bijvoorbeeld de gegevens van de telecomproviders, waaruit blijkt waar je bent met je mobieltje (op 5 meter nauwkeurig!) worden drie maanden bewaard.
Niet om je schrik aan te jagen of bang te maken, maar wel bewustwording! Het internet, en zelfs telefoonverkeer, is NIET anoniem.  

*Meer informatie over de wet- en regelgeving:


Bron: Tctubantia.nl