13 april 2012

Het Blue Brain Project – het menselijk brein nabouwen in een computer


















Europese wetenschappers werken al zeven jaar aan een ongekend megaproject: het maken van een virtueel menselijk brein. 2012 wordt het Jaar van de Waarheid. 

Henry Markram wil een virtueel brein bouwen. Hij is momenteel in de race voor een Europese subsidie van een miljard euro! Als hij dat enorme bedrag in de wacht weet te slepen (en zijn kansen worden hoog aangeslagen), bezit Europa over een paar jaar hét toonaangevende instituut op het gebied van virtuele intelligentie. En later de eerste computer die denkt als een mens, een apparaat dat zich gedraagt, denkt en spreekt zoals wij… 

Blue Gene-supercomputer van IBM
Markram is verbonden aan de École Polytechnique Fédérale in Lausanne. Hij startte het Blue Brain Project in mei 2005 (Blue, omdat hij gebruikmaakt van de Blue Gene-supercomputer van IBM). Inmiddels werkt hij samen met vele andere Europese instituten.
 

Megasubsidie Europese Commissie
Het zal nog wel een jaar of tien duren voordat alle ‘menselijke’ kolommen in kaart zijn gebracht, en gekopieerd en geïntegreerd zijn. Het Blue Brain Project heeft bij de Europese Commissie een verzoek ingediend voor een megasubsidie, die slechts weggelegd is voor de meest veelbelovende, revolutionaire wetenschappelijke projecten, ter grootte van een miljard euro. De beslissing valt over een paar maanden. En volgens insiders maken ze grote kans. Een forse uitgave kan Markram nu al noemen. Een virtueel menselijk brein wordt zó omvangrijk en complex, dat het te groot zal zijn voor de Blue Gene, de supercomputer waar hij en zijn team nu gebruik van maken. Ze rekenen er op dat er over tien jaar veel krachtiger computers beschikbaar zijn – en dat ze er een kunnen kopen.

Hoe weten de robotbouwers hoe mijn brein in elkaar zit?
In de computer worden de hersencellen van het menselijk brein, inclusief hun chemische eigenschappen en hun onderlinge verbindingen zo goed mogelijk nagebouwd. Een stukje brein van 10.000 cellen was in 2008 klaar. Een realistisch stukje hersenschors van 1 miljoen cellen is net af. Voor 2014 staat een rattenbrein op het menu. In 2023 de mens.
Toegegeven, dit soort modellen zijn nog lang niet perfect. Eerder werden alle 302 neuronen en 5000 synapsen van het wormpje c. Elegans nagebouwd. Het computerwormpje kon lang niet wat het echte wormpje kan. Toch zijn het fantastische ontwikkelingen.  

Wiens brein bouwen we na?
Als het precies mijn hersencellen zijn die worden nagebouwd, met mijn chemie, mijn verbindingen, en mijn DNA, dan is er maar één conclusie mogelijk: in die computer zit dan ‘ik’. Met mijn herinneringen, mijn gedachten en mijn gewoontes. Het nieuwe ‘ik’ hoeft dan alleen nog maar te worden ingebouwd in een robot met menselijke trekjes (Youtube de Actroid-F, en huiver hoever de Japanners daar al mee zijn!). 

Het tweede beest kreeg zelfs macht om het standbeeld te laten leven, zodat het kon spreken en iedereen kon dwingen het te aanbidden. Wie dat niet deed, werd gedood.  Openbaring 13:15


Geüpload door FILEsFromFUTURE op 1 feb 2010