9 juni 2012

Huizencrisis? Welnee, het zit bij de banken!











Alle berichten over de huizenmarkt en de hypotheekrenteaftrek kunnen wat mij betreft nog wel wat genuanceerd worden. Banken willen of kunnen gewoon geen leningen meer verstrekken. Sinds kort ben ik op dit gebied tegen wil en dank ervaringsdeskundige.

Zoals veel mensen heb ik twee woonhuizen: mijn oude koopwoning en het nieuwe huis dat ik vier jaar geleden kocht. In het oude huis woon ik al een tijdje niet meer, in het nieuwe huis nog wel. Dubbele lasten dus. Vervolgens bleek het oude huis onverkoopbaar. OK, dacht ik, laat ik dan ook het nieuwe huis maar te koop aanbieden. Zo gezegd, zo gedaan. Het oude huis heb ik verhuurd, aan een aannemer die het ook nog een beetje bijhoudt.

En nu beginnen de problemen, want ik heb mijn nieuwe huis verkocht. Oei... het is een groot, monumentaal woonhuis, opbrengst 610.000 euro. Bescheiden huisje er voor teruggekocht van 200.000 euro… Zal de bank wel blij mee zijn toch, of niet? Ik bracht meteen mijn woonlasten terug van 3750 euro per maand naar 800 euro.

Maar nee hoor, niet dus. Onverantwoorde actie!
Van de ING Bank kreeg ik op mijn kop: tussentijds aflossen? Dat kost me een boete van 14.910 euro. Wel stuurden ze me een brief: als u binnen een half jaar bij ons een nieuwe hypotheek afsluit, krijgt u de boete weer terug.
Ik wil het nieuwe huisje ook graag weer financieren. Maar drie banken weigerden achtereenvolgens om mij een hypotheek te verstrekken.

Eerst benaderde ik mijn preferred banker. Daar bankier ik al bijna veertig jaar. Altijd mijn rente betaald. Maar nee, de preferred banker zei: Volgens de nieuwe Europese regels - de zogeheten Basel III-normen - mogen wij u helemaal geen geld meer verstrekken.  

Daarna toch de ING maar gevraagd. Deze bank ontvangt immers ruim vijf ton van mij terug, wegens de verkoop van mijn huidige, dure woning. Maar de ING gaf aan mij hooguit 110.000 euro te kunnen lenen. Het risico zou anders 'onverantwoord' zijn. Met de overwaarde van mijn huis heeft het niets te maken, hoorde ik. Ook Westland Utrecht wilde zich niet branden aan mijn dubieuze financiële zaakjes. Mijn pensioeninkomen schiet volgens hen flink te kort. Ik ben al 55, en moet dus zorgen dat al mijn schulden binnen tien jaar afgelost zijn.

Drie keer een afwijzing…
En dat terwijl ik solide genoeg ben. Mijn inkomen is goed, en ik beschik ruimschoots over eigen vermogen. De banken willen blijkbaar gewoon geen leningen meer verstrekken. Ik heb de koop van het betaalbare nieuwe huis moeten ontbinden.

Banken hebben gewoonweg geen geld meer
Er ligt nu een plan voor de woningmarkt, opgesteld door de organisaties van huurders, verhuurders, huizenbezitters en makelaars. Wonen 4.0 werd in deze krant betiteld als 'een baanbrekend plan', onder andere omdat de hypotheekrenteaftrek op termijn wordt afgeschaft. Maar de hypotheekrente is het issue helemaal niet. De banken hebben blijkbaar gewoon geen geld beschikbaar. Waarschijnlijk moeten ze hun eigen reserves snel aanvullen, dus liefst zo min mogelijk geld meer uitlenen.

Conclusie uit deze ervaringen:
De prijzen van huizen dalen niet vanwege gebrek aan belangstelling vanuit de markt. Ze dalen omdat geen bank meer een lening verstrekt. Hoe zeker de terugbetaling ook is!


Bron: Trouw.nl